Känner du någon som tycks vara snäll och artig men som gör ditt arbete och liv svårt? Denna person kan vara en antisocial person. Han eller hon kan få dig att känna som att du åker berg-och-dalbana.
Du känner dig bra den ena dagen och dålig nästa dag. Du är produktiv och effektiv den ena veckan men slösar bort tid och får ingenting gjort nästa vecka. Ditt humör går upp och ner uppenbarligen utan någon förklaring.
Abraham Lincoln var känd för sina humörsvängningar. Ibland var han energisk, ambitiös och gladlynt. Andra gånger var han tillbakadragen, utmattad och sömnlös. Även Winston Churchill var i en berg-och-dalbana: kraftfull, energisk och briljant den ena dagen; deprimerad och onykter nästa dag.
Tänk så mycket mer dessa män skulle ha åstadkommit, om de hade varit mer stabila. De varken kände igen eller hanterade de antisociala personerna runt dem.
Företag är också benägna att gå upp och ner på grund av antisociala personer. Den ena veckan har man bra produktion och inkomst. Nästa vecka har man stora problem.
Äktenskap och familjer kan gå igenom samma sak. Lycka och kärlek den ena månaden, ovänlighet och gräl nästa månad. Om detta händer dig, kan någon i hemlighet trassla till din familj och äktenskap.
Lyckligtvis kan du hantera de negativa personerna i ditt liv. Du kan ta kontroll över din framgång. Du kan ha ett stabilt, stadigt förbättrat företag, karriär, äktenskap, familj och liv.
Första steget är att känna igen vilka som orsakar dig problem och vad de håller på med.
I två tidigare artiklar har vi beskrivit tre kännetecken hos den antisociala personligheten.
Kännetecken nr 4
”4. En utmärkande egenskap och en av de sorgliga sakerna med en antisocial personlighet är, att han eller hon inte reagerar på behandling eller förbättringsåtgärder. . .” – L. Ron Hubbard
Medan de flesta människor till exempel tycker att en promenad är uppfriskande, till och med terapeutisk, klagar en antisocial person över promenader: ”Jag tycker inte om promenader. . . titta bara på all den där förorenade luften… samhället måste göra något åt allt detta ogräs….man borde inte vara ute så länge.”
Förbättrade levnadsvillkor, såsom att flytta till ett bättre hem eller lära sig en ny färdighet, gör de flesta människor lyckligare. Men inte en antisocial person. Han eller hon förändras inte till det bättre. Det spelar ingen roll hur hårt man försöker hjälpa den antisociala personens uppförande, arbetsduglighet eller produktivitet. Ingenting förändras.
Du kan slösa bort år med att försöka göra en antisocial vänlig, omtänksam eller hjälpsam utan någon förändring. Antisociala kommer till exempel att misshandla sina hustrur eller barn, tills någon hotar dem. De låtsas då att de har förändrats och börjar sedan misshandeln igen.
Den antisociala personen är den ständige klagaren; kritikern som aldrig är lycklig; gnällmånsen som hotar att lämna dig. Han eller hon agerar vänligt och omtänksamt … medan de hugger dig i ryggen.
Om du öppnar dina ögon och ser sanningen, inser du slutligen att du inte kan hjälpa personen, hur mycket du än försöker.
Den motsatta egenskapen är sann för den sociala personligheten.
”Det räcker ofta med att påpeka ett icke önskvärt beteende för en social person, för att totalt förändra det till det bättre.” – L. Ron Hubbard
Du säger till exempel: ”Arne, ditt äktenskap kommer inte att hålla länge, om du skriker på din fru.” Arne säger: ”Ja, du har rätt. Förlåt.” Och eftersom Arne är en social person, skriker han inte längre på sin fru.
Det är roligt att arbeta med anställda, chefer och medarbetare som är sociala personligheter. De är omtänksamma och vänliga. De förändrar och förbättrar sig själva.
Ett telefonbolag ger till exempel träning till sina anställda. Varje anställd kan lära sig hur man förbättrar servicen till kunder. Sociala personligheter tycker om träningen och förbättrar sina färdigheter i arbetet. Antisociala personligheter klagar över träningen och visar ingen förbättring om de tvingas genomföra den.
Det är enkelt att korrigera, om du övervakar en social anställd: ”Ulla, var snäll och använd inte din dator till personliga köp.” Ulla säger ”okay” och slutar shoppa med sin dator från och med då.
Är du en antisocial person?
”Självkritik är en lyx som den antisociale inte kan kosta på sig. Endast en sinnesfrisk, välbalanserad person försöker rätta till sitt uppförande.”
– L. Ron Hubbard
Kritiserar du dig själv och försöker rätta till ditt uppförande? Om det är så, är du inte antisocial.
En far hittar till exempel en sönderslagen vas och frågar sin 7-årige son: ”Vem slog sönder vasen? Gjorde du det?” Hans son säger: ”Nej, det gjorde jag inte.” Hans far blir arg och slår honom för att han slog sönder vasen och ljög om det.
Hustrun kommer in i rummet med en sopborste och säger: ”Jag måste städa upp efter vasen som jag slog sönder.”
Den sociala personen skulle säga: ”Min son, jag är ledsen att jag inte trodde dig. Jag ska lita på dig mer i framtiden. Jag är skyldig dig en stor pizza och glass.”
Den antisociala personligheten skulle säga: ”Barnet förtjänade bestraffningen för någonting annat han förmodligen gjorde. Man måste visa dessa barn vem som bestämmer.”
Nästan vem som helst kan fås att agera som en antisocial, om han eller hon blir pressad tillräckligt hårt av en antisocial. Så till exempel lär antisociala föräldrar sina barn att vara antisociala. Nyckeln är huruvida personen lätt förvandlas till en social personlighet eller inte, när han eller hon inser sanningen.