Närhelst någon tror att du ska göra någonting, litar de på dig. De räknar med dig. De antar att du kommer att hålla dina löften.
Om du misslyckas med att göra vad du samtyckt till, förlorar du detta förtroende. Du skapar problem för de människor som litar på dig. Du skadar
dina chanser till framgång.
Du säger till exempel till din vän Martha: ”Om du låter mig låna din bil, ska jag lämna tillbaka den på måndag perfekt ren och fullt tankad.” Din vän samtycker. Martha kan inte längre lita på dig,om du lämnar tillbaka bilen på onsdagen, smutsig och med nästan ingen bensin. Hon kanske inte längre önskar vara din vän.
För att ha framgång måste du vinna anseende som någon man kan lita på.
I alla dina relationer behöver du denna stabila byggsten.
”Ömsesidigt förtroende är den stabilaste byggstenen i mänskliga relationer.
Utan det rasar hela strukturen.”
”Pålitlighet är en högt respekterad egenskap. När man har den, betraktas man som värdefull. När man har förlorat den, kan man bli betraktad som värdelös.”
— L. Ron Hubbard från Vägen till Lycka.
Sju sätt att bli mer pålitlig
1. Håll alla dina löften.
Om du till exempel är möbeltillverkare och lovar att leverera ett nytt bord på fredag, försäkra dig om att du dyker upp på fredagen med bordet. Gör det, om du så måste arbeta dag och natt för att tillverka bordet.
Ett annat exempel: Du lovar att köra din chef till flygplatsen på morgonen.
Den där morgonen gör du dig klar och har gott om tid att hämta din chef.
Men din bil vill inte starta. I stället för att ringa din chef med ursäkten, får du det att gå rätt. Du lånar en bil, hyr en bil eller en taxi. Du hämtar din chef som du lovade.
2. Håll de små löftena lika väl som du håller dina stora löften.
Advokat Jeb lovar till exempel att skriva ett kontrakt, som kommer att få dig att slippa en rättegång. Han säger att han ska ringa dig i morgon för att diskutera det. Jeb glömmer emellertid att ringa under två dagar. Då undrar du: ”Om han inte kan hålla sitt ord om att ringa, kan han kanske inte hålla sitt löfte om att skriva ett bra kontrakt.”
3.Var noga med vad du lovar. Uttala dig korrekt.
Du vet till exempel att du kan skriva tre rapporter i kväll och kanske två till.
Säg då inte : ”Jag ska skriva fem rapporter i kväll.” Säg i stället: ”Jag ska få tre rapporter klara och hoppas dessutom skriva två till.”
Innan du skriver under en skriftlig överenskommelse, läs den noga för att försäkra dig om att du kan uppfylla kraven. Du säger till exempel : ”Innan jag skriver under detta, vill jag ändra punkt 12 för att få en extra vecka, om jag skulle få problem med vädret eller något annat.”
4. Meddela omedelbart personen, om du inser att du inte kommer att kunna hålla ditt ord hur du än försöker.
Exempel: ”Shelly, jag sa att jag skulle bjuda dig på middag i morgon kväll, men jag måste ställa in det.” ”Chefen, du ville ha väggen målad senast på söndag, men jag behöver utsträckt tid till nästa onsdag.” ” Om du kan ge mig en dag till för att fixa din bil, ska jag ge dig 5% rabatt för förseningen.”
5. Om du förlorar en persons tillit, undvik inte problemet. Återställ ditt goda rykte genom att göra allt du kan för att vinna tillbaka personens förtroende.
Du lovar till exempel att betala Jill 1000 kr på måndag. Du glömmer detta och inser på tisdagen att du inte har 1000 kr. I stället för att undvika Jill ringer du henne: ”Jill, jag är ledsen att jag inte betalade dig i går. Jag skulle ha ringt dig. Jag kommer att ha pengarna på fredag. Jag hoppas att jag får tillbaka ditt förtroende, om jag betalar dig på fredag.”
Sedan gör du naturligtvis vad som krävs för att betala henne på fredagen.
6. Gottgör skadan, om du har förstört ditt rykte genom att bryta ditt ord och inte vara trovärdig.
Exempel: ”Fred, jag vet att jag har svikit dig. Jag lovade fixa din dator förra månaden och gjorde det inte. Jag ringde dig inte och jag ångrar verkligen vad jag gjorde. Jag skulle vilja fixa din dator gratis, om du vill låta mig göra det.”
Ett annat exempel: “Martha, jag kan inte säga dig hur ledsen jag är över att jag inte lämnade tillbaka din bil fulltankad i tid. Vad som gjorde det ännu värre var att den var smutsig. Hur kan jag gottgöra dig för detta? Vill du låta mig tvätta den och tanka den full i eftermiddag? Jag skulle också vilja byta den utbrända glödlampan i bakljuset. Är det okay?
7. Om du inte litar på någon, hjälp honom eller henne att återvinna ditt förtroende.
Exempel: “Vill du att jag ska anställa dig igen efter vad som hände förra gången? För att vara ärlig kan jag inte lita på dig , men jag är villig att på nytt överväga saken. Jag ska anställa dig temporärt för en vecka, om du gör den här kursen och klarar av den till 100% till slutet av månaden. Om du sviker mig en gång till, kommer jag aldrig på nytt överväga att anställa dig igen. Jag är villig att hjälpa dig att lyckas men bara om du är trovärdig.”
Sju fördelar med att vara mer trovärdig
1. Du kan ge större och större löften, och människor kommer inte att tveka att tro dig.
2. Du kan få viktigt stöd från människor i höga positioner.
3. Människor som litar på dig rekommenderar dig till andra. Din kontaktcirkel ökar.
4. Eftersom människor litar på dig, känner de sig bekväma tillsammans med dig och kommer att anförtro sig åt dig.
5. Människor har mer förståelse för dig, om du upptäcker att du inte genast kan leverera vad du har lovat.
6. När nya möjligheter dyker upp, berättar människor dem för dig.
7. Du har mer förtroende för och stolthet över dig själv, därför att du vet att du håller ord.