Fråga: Vilken är den bästa personligheten eller den bästa identiteten som du kan anta?
Svar: Allt du vill vara! En glad vän, en affärsmässig chef, en omtänksam lyssnare. Allt som är bäst vid det tillfället. Olika omständigheter kräver olika attityder.
Att till exempel vara en ledande chef på arbetet kan vara lämpligt, men du kan göra din make/maka tokig , om den identiteten fortsätter hemma.
Att vara en bråkig sportfantast under en tävling är härligt, men det är inte vad du bör vara när du ber om löneökning.
Orsaken till att människor har problem med att besluta vem eller vad de ska VARA är att de inte börjar med att HA.
”Barn i Västerlandet blir vanligtvis tillfrågade :’Vad ska du BLI när du växer upp?’ Det är en dum fråga, som kan driva vilket barn som helst till vansinne.
Eftersom det är den felaktiga frågan – träffar fel ända av cykeln.”
”Man frågar dem också : ’Vad tänker du GÖRA i livet?’ Detta är lika dåligt.
Det är faktiskt svårt att svara på.”
”Om vi frågade ett barn: ’Vad vill du PRODUCERA i livet?’, skulle vi förmodligen kunna få ett fungerande svar. Från detta kunde han räkna ut vad han måste göra för att producera detta och därifrån kunde han veta vad han måste VARA. Sedan, med lite samarbete, skulle han kunna föra ett lyckligt och värdefullt liv.”
”Många människor och företag misslyckas, därför att de inte gör detta.”
— L. Ron Hubbard
Exempel: En ung man tycker om att laga mat och göra människor lyckliga. Han kanske beslutar att den produkt (HA) han önskar producera är : ”Lyckliga människor bespisade på rätt sätt, som betalar massor med pengar för erfarenheten att äta på min framgångsrika restaurang.”
Baserat på detta beslut arbetar han ut sin karriär genom att göra en lista på stegen (GÖRA), vilket inkluderar att skriva in sig på en kockskola, arbeta på flera restauranger för att få erfarenhet, spara pengar och så vidare. Hans planering är noggrann och effektiv. Sedan utarbetar den unge mannen den bästa identiteten för arbetet (VARA). Han behöver VARA en framgångsrik restauranginnehavare: stolt, charmig, service-inriktad, skicklig och förmögen.
För att sätta sin plan i verket börjar denne unge man cykeln med VARA och antar den här identiteten som det första steget. Han promenerar omkring och ÄR en framgångsrik restauranginnehavare från dag ett. Han är stolt, charmig och service-inriktad. Han känner sig även förmögen.
Sedan kan han lätt GÖRA de nödvändiga stegen för att få vad han vill HA :
en framgångsrik restaurang med lyckliga kunder. Han fullbordar detta mycket snabbare och lättare än en person, som inte kan VARA en framgångsrik restauranginnehavare, förrän han äger restaurangen.
Om du vill ha framgång och välstånd, VAR förmögen och framgångsrik innan du är det. Det är roligt!
Anta en förmögen identitet. Provkör en stor, ny Mercedes. Promenera genom en 70 miljoners byggnad som om du ägde den. Människor kommer att vilja vara omkring dig. Bankdirektörer ska försöka låna dig pengar. Du kommer att känna dig betydelsefull.
Övning
Denna övning fokuserar på att tjäna pengar, men du kan göra detta med vilket mål som helst.
1. Ta fram ett oskrivet papper. Skriv nederst på sidan hur mycket pengar du vill tjäna per månad om ett år från nu.
2. Ovanför denna summa skriver du ner vad du måste producera (HA)för att någon skulle betala dig så mycket pengar. Vilken slutprodukt måste du producera, som är värd den summa pengar du vill tjäna?
En rörmokare vill till exempel tjäna $8000 per månad i förtjänst. Han kalkylerar sina fasta utgifter och beslutar att han måste producera eller HA $20.000 per månad i rörläggningsarbeten av hög kvalitet till nöjda kunder.
En tandläkar-receptionist, som vill tjäna $3500 per månad, skulle kunna besluta att hon behöver producera mycket mer än ”schemalagda patienter”
Hon talar med tandläkaren och bestämmer att hon måste producera ” en tandläkarpraktik som är dubbelt så stor på grund av mina ansträngningar, så
att jag kan tjäna $3500 per månad.”
Parterna i en advokatfirma beslutar att de vill att deras grupp ska debitera och driva in $500.000 per månad.
Vad behöver du producera för att tjäna de pengar du skrev i steg 1?
Skriv ner detta.
3. Skriv ner mitt på ditt papper vad du måste GÖRA för att uppnå denna
produktivitetsnivå. Det här är den finaste sortens planering. Du börjar med slutresultatet och arbetar bakåt.
Precis innan du uppnår produkten, vad ska du göra? Dessförinnan? Dessförinnan? Planera dina steg från den här framtida tidspunkten tillbaka till nutid.
Rörmokaren behöver till exempel GÖRA fler reklamhandlingar, delegera ansvar till sina assistenter och försäkra sig om att varje kund är fullständigt nöjd.
Tandläkar-receptionisten måste organisera schemat bättre, göra fler påminnelser per telefon till patienter och hålla tandläkaren mer sysselsatt.
Advokatfirman behöver anställa fler delägare, dra till sig rikare klienter och vinna fler rättsfall.
4. Skriv överst på papperet vad du behöver VARA för att fullborda planen och uppnå den slutliga produkten
Rörmokaren kunde behöva VARA en ansvarig chef och inte en skojfrisk arbetare. Han kan besluta att han måste VARA en framgångsrik företagare.
Tandläkar-receptionisten behöver VARA chef över patienternas och tandläkarens tid, inte bara receptionist. Hon måste VARA en framgångsrik chef.
Advokatfirman måste VARA den starkaste advokatfirman i stan. Den flyttar till den största byggnaden i stan, hyr de bästa inredare som går att få för pengar och framkallar en överväldigande känsla av styrka.
Vad du än skriver överst på ditt papper så är det vad du måste VARA.
Det är den mest effektiva identitet du kan anta.
VAR DENNA PERSON JUST I DETTA ÖGONBLICK.
Nu när du ÄR den riktiga identiten för detta mål, GÖR handlingsstegen.
Då kommer du att HA pengarna eller målet.
Använd denna övning på andra områden i livet.
För att till exempel HA ett lyckligt äktenskap vad skulle du GÖRA och VARA?
Vad behöver du GÖRA och VARA för att HA en trevlig familj, ett framgångsrikt yrke, ett lyckligt liv?