”Uppskattning och bekräftelse är ofta mer värdefullt än materiella belöningar och arbetas vanligen mycket hårdare för än ren avlöning.”
– L. Ron Hubbard
I en Gallupundersökning av 2000 arbetare sa 69% att beröm och erkännande från deras chefer var mer motiverande än pengar. Fyra av fem arbetare sa att erkännande och beröm motiverade dem att göra ett bättre jobb. Trots detta känner de flesta arbetare att de inte blir ordentligt erkända eller berömda.
Studier av amerikanska soldater visar att de ökade sin prestation med 90% när de berömdes och med 30% när de kritiserades. Men amerikanska officerare föredrar ändå att kritisera och berömmer sällan någon.
Denna princip bevisade sig själv en gång med ett misslyckat företag, som inte kunde betala sina anställda. I stället för att friställa anställda eller låna pengar till löner använde den nye ägaren beröm och bekräftelse som ”lön”.
Alla medarbetare stannade kvar utan ekonomisk lön i nästan två månader. Moralen i gruppen var mycket god. Verksamheten blev lönsam och de anställda belönades slutligen med pengar.
Att tacka de anställda är en effektiv teknik för chefer. Varje chef och person i ledande ställning måste veta hur man visar uppskattning för de medarbetare som förtjänar det. Bra bekräftelser uppmuntrar till bättre uppträdande och ökad produktion.
Även arbetare kan öka sin framgång genom att ordentligt tacka sina chefer och medarbetare. Det går bättre för dig, om det går bättre för din ledare och lagkamrat. Framgångsrika sportskamrater till exempel bekräftar och uppmuntrar varandra ständigt med höga skrik och dunkar i ryggen. Entusiasm smittar av sig.
Att tacka din familj eller dina vänner kan också skapa intressanta resultat.
Du kan visa din uppskattning på många sätt.
Åtta sätt att tacka människor
- Tacka personen direkt med ord. Stoppa dem, se dem i ögonen och få deras fulla uppmärksamhet.
Exempel: ”Karin, tack för att du fick ordning på de där arkiven.”
- Förklara varför du uppskattar vad personen gjorde. Var specifik.
Exempel: ”Jag gillade att du använde färgade etiketter för att göra det lättare för oss att hitta i arkiven i framtiden. Det är fantastiskt att du fick lille Olle att lugna ner sig och städa sitt rum. Jag får gjort mitt jobb mycket snabbare sedan du uppgraderat min dator!”
- Utvidga ditt beröm.
Exempel: ”Det sätt du organiserar allting på gör det verkligen trevligt att arbeta med dig. Ända sedan du kom hem, klarar sig alla i familjen bättre. Om du hjälper mig med min dator i framtiden, kommer jag att få löneförhöjning!”
- Ge indirekt beröm. Beröm till exempel en person till en annan person.
Exempel: ”Lars gjorde verkligen ett bra jobb när han fixade min bil. Vet du, Ulla är en av de bästa vänner jag någonsin haft. Jag tycker din chef är en fantastisk ledare.”
- Försvara personen.
Exempel: ”Du sa att Lena är alltför pedantisk, men ingen kan organisera saker som hon. Du borde kanske säga detta direkt till honom och inte bakom hans rygg.
- Fråga efter personens hjälp. åsikter eller idéer.
Exempel: Som chef ber du om en anställds råd och visar att du sätter värde på hans intelligens. ”Skulle du kunna ge mig dina idéer angående parkeringsproblemet? Tycker du vi ska anställa en assistent till?”
Om du som anställd ber en medarbetare om hjälp, visar det inte bara att du har ett bra omdöme om honom, utan det uppmuntrar honom även att stå på din sida. ”Kan jag be dig om ett råd?”
- Beröm deras prestation. I stället för att berömma personen, berömmer du hans arbete.
Exempel: Var glad och entusiastisk angående personens resultat. ”Den här middagen är verkligen fantastisk! Detta kök har aldrig sett renare ut. Fru Berg var mycket lycklig efter mötet med dig.”
- Fysisk kontakt genom handskakningar, klappar på axeln och även kramar kan snabbt och effektivt kommunicera din uppskattning.