Vad som än händer med ekonomin, beror din framgång på din förmåga att producera en service, ett föremål eller uppdrag som andra vill ha. De betalar dig för denna produktion så att du kan köpa mat, logi och så vidare.Låt oss kalla denna service, uppgift eller detta föremål för din produkt.
Ju värdefullare din produkt är, desto mer pengar tjänar du. En framgångsrik hjärtoperation är till exempel en produkt som förtjänar mer betalning än en pool-rengöring. Ett handgjort mahognybord är en produkt som ger mer än en målad vägg.
Men vad händer om du inte kan producera en speciell produkt? Om du är en bilförsäljare som inte kan sälja en bil? En advokat som inte kan vinna en rättegång? En lärare vars elever inte kan tillämpa vad du lär dem?
Med hjälp av lösningen i denna artikel kan du producera vad som helst… om du kan producera de mindre produkterna eller underprodukterna.
Underprodukter
”Saker produceras i en ordningsföljd av underprodukter som resulterar i en slutlig värdefull produkt. Med andra ord, genom att få många exakta mindre produkter kan man sedan åstadkomma den värdefulla slutprodukten.” – L. Ron Hubbard
Exempel: En murare med eget företag har beslutat att hans produkt är: ”Ett fullbordat murningsprojekt som överträffar kraven på styrka och skönhet till ett bra pris och som jag gör en rimlig förtjänst på.”
Vilka är underprodukterna som leder fram till denna produkt? Han behöver tegelstenar, kunder, en planläggning, ett anbud och så vidare. Nedan följer en lista på hans tio underprodukter.
1. Muraren finner en kund som önskar ett projekt.
2. Muraren får en lista på krav från kunden.
3. Muraren arbetar ut kostnad och design.
4. Muraren presenterar kostnad och design för kunden.
5. Kunden godkänner designen och är överens om priset.
6. Muraren får tegelstenarna och murbruket.
7. Muraren bygger projektet.
8. Kunden godkänner arbetet.
9. Muraren får betalt.
10.Muraren betalar sina kostnader och avslutar med en förtjänst.
Några produkter kan ha mindre än tio underprodukter, såsom en stor hamburgare eller en hårklippning. Andra har hundratals underprodukter, såsom ett lagligt kontrakt eller en design av en hemsida. Någon har till och med miljontals underprodukter, såsom en jumbojet.
Fem sätt att använda din lista med underprodukter
- Du kan tänka ut varför du inte tjänar pengar.
Checka enkelt din lista för att se vilket steg du har utelämnat. Om muraren till exempel inte får sin kund att godkänna designen eller kostnaden, kan han inte få betalt.
- Du kan upptäcka varför dina produkter är dåliga.
Om du gör ett dåligt jobb med någon av underprodukterna, kommer slutprodukten att bli dålig. Om muraren till exempel inte beräknar kostnaderna ordentligt, kan han förlora pengar på jobbet.
- Du kan använda din lista på underprodukter för att sätta upp en rutin.
Om muraren till exempel hoppar runt och inte får varje underprodukt gjord i rätt ordning, förlorar han en massa tid och får kanske inte betalt.
- Om du har problem med ditt arbete eller företag, kan du gå igenom din lista igen för att se vilka underprodukter som inte gjorts ordentligt.
Muraren inser till exempel att han går bankrutt, eftersom han inte får sin första underprodukt, nya kunder!
- Genom att använda detta enkla koncept kan du leda eller råda någon annan.
Vår murare kan till exempel använda sin lista på underprodukter för att undervisa många murare. Han skulle också kunna bli konsult i ett murningsföretag.
Övning
1. Vilken är din produkt? Vilken uppgift, service eller föremål producerar du? Vad ska människor betala dig för? Skriv ner det.
2. Vilka är underprodukterna som leder fram till denna produkt? Försäkra dig om att listan är fullständig och i korrekt ordning eller sekvens.
3. Utelämnar du någon av dessa underprodukter? Behöver någon förbättras?
4. Framställ din produkt i större antal och högre kvalitet genom att få underprodukterna gjorda.
Om du inte får din slutprodukt, behöver antingen din lista förbättras eller så får du inte fram underprodukterna. Upptäck vilket och fixa det.