Hur man börjar om från början


Ingenting kan förstöra ens framgång snabbare än personliga konflikter. Upprördheter mellan affärspartners eller bråk mellan chefer och anställda förstör produktiviteten, minskar inkomsten och bygger upp stress.

De flesta människor har goda intentioner största delen av tiden. De vill komma framåt, göra sitt jobb och lyckas. Dock kan personliga konflikter förvandla goda människor till monster.

Hur handskas man med personliga konflikter?

Föreställ dig att du får befordran till en chefsposition på ditt arbete. Du har nu fem anställda, som lyder under dig. Fyra av dem är samarbetsvilliga och vänliga. Men den femte personen, Dick, är ett problem.
Dick visar sig inte glad mot dig. Han ler mot sina medarbetare men rynkar pannan och blir allvarlig, när du visar dig. Han ser dig aldrig i ögonen.

En dag klagar en kund på Dick. När du har hanterat kunden, kallar du in Dick på ditt kontor. Du säger: ”Vad hände med den där kunden?”

Dick säger: ”Han är faktiskt en drummel. Ta hans parti om du vill . Jag bryr mig inte om det. Jag tänker gå tillbaka till arbetet.”

Så vad gör du?

Låter Dick lämna ditt kontor och låtsas att det inte finns något problem?

Blir arg på honom och skäller ut honom?

Vädjar till honom att vara snäll mot dig?

Kräver att han berättar för dig vad som är fel?

Ett bättre tillvägagångssätt:

Det verkliga problemet kan vara, att du inte har utvecklat ett fungerande förhållande med Dick. Du måste tillämpa Formeln för obefintlighet, så att ert förhållande kan bli bra och pålitligt.

”Formeln för obefintlighet är:
”1. Finn en kommunikationslinje.
”2. Gör dig själv känd.
”3. Ta reda på vad som behövs eller önskas.
”4. Gör eller producera detta och/eller tillhandahåll det.”
– L. Ron Hubbard

Eftersom du redan har kommunikationslinjen, när Dick sitter framför dig, kan du nu göra steg 2 och 3.

Du säger:”Dick, innan vi tar hand om kunden, skulle jag vilja att vårt förhållande fick en god början. Som du vet är jag nu chef här, och du arbetar för mig. Vad behöver du eller vad önskar du av mig som din chef?”

Dick ser överraskad ut: ”Vad menar du?”

”Jag vill veta det bästa sättet att samarbeta med dig. Vad behöver du eller vad önskar du av mig?”

Dick rycker på axlarna och säger: ”Okej. Jag vill veta vad som händer. Ingen berättade till exempel för mig att du tog över.”

Du säger: ”Åh, verkligen! Det är inte bra. Jag beklagar att ingen berättade det för dig. Som din nye chef skulle jag gärna tala om för dig vad som händer. Jag har inga hemligheter. Vad mer behöver du eller önskar du av mig?”

Dick slappnar av och säger: ”Jag tycker om att själv hantera kunder. Om en kund klagar, vill jag göra ett försök att hantera honom, innan du griper in. Ingen låter mig göra detta.”

Du säger: ”Inga problem. Från och med nu ska jag ge dig en chans att själv hantera problemet , när en kund klagar.”

Dick börjar se intresserad ut. ”Jag vill gå till lunch kl.12.30 i stället för kl.12. Jag vill ha lite mer luftkonditionering. Och jag vill att någon lyssnar till mina nya idéer om hur vi kan öka försäljningen.”

Allt detta är du överens med honom om.

Du säger: ”Låt mig nu tala om för dig vad jag behöver och önskar av dig. Jag behöver en daglig uppdatering på vad du gör. Jag vill att du kommer till mig , om du inte är säker på vad du ska göra. Jag vill att du slår dina egna försäljningsrekord. Jag vill också att du är vänlig mot mig. Kan du göra dessa saker?”

Dicks ögon lyser när han säger:” Inga problem!” Han ler, räcker fram handen och du skakar den. Sedan diskuterar du och Dick kundens klagomål. Dick säger att han ska ringa honom och försäkra sig om att allt är ok.

Dick återvänder till arbetet och säger till en medarbetare: ” Ingen från ledningen har någonsin frågat mig vad jag önskade. Vi har en bra chef här!”

Tio viktiga användningar av Formeln för obefintlighet

  1. Du börjar ett nytt jobb av något slag. Du möter var och en, som du kommer att arbeta med. Du berättar för var och en av dem om din nya position och frågar vad de behöver och önskar av dig. När du levererar dessa behov och önskningar, tar du snabbt kontroll över ditt arbete.
  2. Du är i konflikt med din chef. Du inser att ingen av er gör vad den andre behöver eller önskar. Du ordnar ett möte (kommunikationslinje) och gör de två nästa stegen. ”Joe, som din nyaste anställde vill jag göra ett perfekt jobb. Kan vi noggrant gå igenom vad du behöver och önskar av mig?”

    Till en medarbetare säger du: ”Jill, vi får dras med varandra. Jag tycker vi borde arbeta ut saker, så att vi kommer vidare. Vad behöver och önskar du av mig som din medarbetare? Kan jag tala om för dig vad jag behöver och önskar av dig?”
  3. Du vill bli anställd i det perfekta jobbet. Under jobb-intervjun frågar du: ”Om ni anställer mig, vad kommer ni att behöva eller önska av mig?” Eftersom ingen annan har ställt den frågan, blir chefen blir lite häpen men tycker verkligen om att besvara den. Du förklarar hur du kan leverera dessa saker som behövs och önskas … och mer därtill. Du får jobbet på fläcken.
  4. Du vill hyra en våning, men det finns flera andra sökande , som också vill ha den. Så när du lämnar in din ansökan frågar du hyresvärden :”Om ni väljer mig som er hyresgäst, vad kommer ni som min hyresvärd att behöva och önska av mig?” Hyresvärden tänker över det och berättar för dig sina behov och önskemål. Ingen har någonsin frågat honom detta, och han är förtjust över att någon bryr sig om. Du försäkrar honom att du kan leverera detta. Du blir vald framför alla andra sökande.
  5. Du vill att din chef ska sälja ett kompanjonskap i sitt företag till dig. Du säger: ”Jag tycker ni har en stor verksamhet här. Vad skulle ni behöva och önska av en kompanjon, om ni tänkte sälja ett kompanjonskap?” Chefen börjar tänka över det och nämner några saker. Du börjar göra saker han skulle behöva ha från en kompanjon. Efter en tid blir du erbjuden kompanjonskapet.
  6. Du uppvaktar någon och vill ta ert förhållande till nästa nivå. Du tar reda på vad denna person behöver eller önskar av en make/maka. Du beslutar om du kan göra dessa saker eller inte. Om du kan, börjar du leverera. Han eller hon känner en stark attraktion för dig och vill ta förhållandet till nästa nivå. Du gör det också klart för denna person, vad du behöver eller önskar av honom/henne. Du observerar om han / hon kan göra dessa saker för dig. Om han / hon inte kan, avbryter du förhållandet. Om han / hon kan leverera, satsar du på det!

    Ditt äktenskap går inte bra. Du säger till din make/maka: ”Jag vill att vi ska ha ett riktigt bra förhållande. Jag tror vi behöver börja om från början. Håller du med om det? Om din make / maka samtycker, frågar ni varandra: ”Vad behöver du eller önskar du av mig som din make / maka?
  7. Ditt barn börjar i en ny skola. Du besöker skolan och frågar läraren: ”Vad behöver du eller önskar du av mig? Vad behöver du eller önskar du av mitt barn? Ditt barn får en bra start.
  8. Du letar ständigt efter dina kunders behov eller önskningar. En förstklassig taxichaufför tar till exempel inte bara reda på passagerarens destination. Han frågar: ”Sitter ni bekvämt? Vill ni läsa dagens tidning? Kan jag berätta något om vår stad för er? ”
  9. En elektronikbutik gör samma sak genom att varje månad överblicka sina kunder för att ta reda på vad de önskar köpa. En tandreglerare frågar varje ny patient om hans eller hennes behov och önskningar, innan han börjar den första undersökningen. En datorprogrammerare frågar användarna vad de behöver eller önskar av sina datorer. Vilket som helst framgångsrikt företag tar ständigt reda på vad deras klienter
    eller kunder behöver eller önskar. Och levererar dessa saker.
  10. Du önskar ha ett bra förhållande med den nye ledaren i din grupp. Du säger: ”Hej! Jag ska arbeta under dig som _____ och vill veta vad du behöver och önskar av mig.” Du upptäcker att du får den bästa behandlingen av den nye ledaren.

Känner du någon som du skulle kunna använda dessa fyra steg på, för att etablera eller förbättra ert arbete eller ert personliga förhållande?


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *