Stör det dig, när du säger saker till människor och de bara stirrar på dig? Stör det dig, om de agerar som om du inte alls sa någonting?
Vill du att människor ska lita på dig? Att de ska sätta värde på sin tid med dig? Att de ska tycka att du är bra på att konversera?
I så fall kommer du att tycka om den här enkla, men ändå kraftfulla kommunikationstekniken.
Vad bör du göra efter det att någon har sagt någonting till dig?
”Bekräftelse: Någonting som sägs eller görs för att informera en annan att man har lagt märke till, förstått och mottagit hans yttrande eller handling. Mycket bra, okej och andra sådana fraser är avsedda att informera en annan, som har talat eller handlat, att hans yttrande eller handling har tagits emot.”
”Själva bekräftelsen innebär inte nödvändigtvis ett godkännande eller ett ogillande eller någonting annat förutom vetskapen att en handling eller ett yttrande har observerats och mottagits.” L. Ron Hubbard
Jag frågar dig till exempel vad klockan är och du svarar :”Klockan är nio.” Hur skulle du veta att jag tog emot ditt svar, om jag inte gav dig en bekräftelse? Du kunde känna dig lite förvirrad och du skulle undra varför jag inte sa någonting.
Om du säger ”klockan är nio” och jag säger ”tack”, då vet du att jag hörde dig och du kan fortsätta.
Lägg märke till och vänta tills personen talat färdigt. Indikera då att du mottagit och förstått meddelandet. ”Okej,” ”Tack,” ”Bra,” ”All right,” ”Jag förstår,” ”Det låter vettigt,” ”Absolut,”
”Fint” och så vidare.
10 fakta angående bekräftelser
- 1. Några människor tycker inte om att prata. Varför? Kanske de vid någon punkt försökte uttrycka sig och blev gång på gång ignorerade. De har givit upp idéen att någon lyssnar på dem.
2. Andra människor pratar för mycket. Varför? De tror inte att någon hör dem. De försöker fortfarande komma igenom. De tror att om de pratar tillräckligt länge, kommer någon att lyssna. Om någon skulle bekräfta dem, kunde de slappna av.
3. När arbetsgivare ger sina medarbetare en bra bekräftelse för att de avslutat sitt arbete, känner sig medarbetarna stolta och nöjda. ”Chefen, jag har avslutat det där projektet tidigare än beräknat och under budget!” ”Bra jobbat!”
Om chefen inte bekräftar fullbordandet av projektet, kommer den anställde antingen att upprepa sitt yttrande eller så ger han upp och förlorar intresset för att tala med chefen.
4. Anställda som inte blir bekräftade kommer att begära mer lön, eftersom lön är en form av bekräftelse. Utan några bekräftelser ger en anställd slutligen upp och finner en bättre chef, som uppskattar den anställdes hårda arbete.
5. Chefer ( och föräldrar) behöver också bli bekräftade:
”Skulle du kunna städa det här området innan du går?
Tystnad.
”Jag sa, städa det här området innan du går.”
Uttyckslöst ansikte.
”HÖRDE DU INTE VAD JAG SA? JAG SA, STÄDA OMRÅDET INNAN DU GÅR! HAR DU FÖRSTÅTT?”
6. Bekräftelser hjälper till att hålla i gång dina förhållanden. Om du aldrig besvarar personliga brev, kommer ingen att skriva till dig. Om du glömmer att tacka människor för deras gåvor, får du till slut inte några gåvor. Om du aldrig svarar i telefon, tystnar din telefon.
7. Att bekräfta kommunikation via e-post är också viktigt. Med så många spamfilter runt omkring, skulle du inte veta om ditt meddelande går fram, om personen inte skriver tillbaka. Du förbättrar dina förhållanden, när du bekräftar din e-post: ”Tack för meddelandet.”
8. Barn som inte blir bekräftade blir upprörda och kräver mer uppmärksamhet. ”Mamma, titta på det här! Mamma! Se på mig! Mamma! Mamma!” Föräldrar som bekräftar sina barn har lugnare och tryggare barn.
9. Tro det eller ej men även hundar och katter är lyckligare, när du bekräftar deras ansträngningar att behaga dig. ”Duktig flicka!” Bli inte förvånad över att de orsakar problem, om du ignorerar dem.
10. När människor inte bekräftar dig , känner du dig tvungen att upprepa dig själv. Du talar högre. Du blir arg eller skriker. Du kunde också besluta ” Åt helsike med det” och sluta upp att prata.
Hur man testar detta framgångstips
Om du inte är säker på att en bekräftelse är viktig, lyssna då på någon som pratar med dig och säg sedan ingenting. Förbli tyst. Nicka inte ens med huvudet. Lägg märke till hur de reagerar.
Ge sedan personen lite lättnad och säg: ”Å, förlåt. Jag hörde dig.”
Försök också detta om någon upprepar sig själv eller blir irriterad på utan orsak. Lyssna tåligt och ge sedan honom eller henne en bra bekräftelse . ”Ja, jag förstår. Tack ska du ha.” Om du gör det ordentligt kommer de att känna sig mycket bättre.