Om du har hand om människor eller önskar leda människor, måste du känna till reglerna för att lösa personalproblem.
Till exempel: ”Hur ska jag behandla Jenny, när allt hon ger mig är tystnad? Vad bör jag göra med den här konflikten mellan Steve och Peter? Hur ska jag svara, när människor vill ha förmåner av mig?”
Om du ännu inte är en ledare för människor, kommer du snart att vara en, om du följer dessa regler så ofta du kan.
En artikel av L. Ron Hubbard som heter ”Hur man tillsätter tjänster” anger sjutton regler. Här är fem av dessa regler.
- Förvänta dig inte att förbättra din status eller popularitet hos din personal genom att ge dem lönelyft. Du förbättrar din status genom att göra ditt jobb och aktivt leda din grupp.
En av dina anställda säger till exempel: ”Snälla chefen, jag behöver verkligen den där löneökningen. Jag måste betala min hyra och jag är desperat. Jag skulle anse det som en personlig förmån och jag kommer att bli mycket, mycket lycklig, om du ger mig det lönelyftet. Okej?”
Du svarar:”Tyvärr, Jed. Ingen löneökning. Om du förbättrar din produktivitet under några månader, kanske vi kan diskutera det. Låt oss komma i gång med det där projektet, eftersom vi redan är försenade.”
- Människor kommer att arbeta mycket hårt, om du får dem att göra det arbete som de var överens om att göra, när de blev anställda.
Ditt datasystem kraschar och 5000 poster måste matas in av din datapersonal, innan de kan göra sitt normala data-arbete. Eftersom de anställdes för att göra data-inmatningar, säger du: ”Jag vet att detta kommer att bli svårt, men ni måste få dessa 5000 poster inlagda till slutet av dagen, även om ni måste jobba hela natten. Sedan i morgon måste ni dessutom komma ikapp med ert reguljära arbete.”
Datapersonalen muttrar lite, men snart arbetar de hårdare än någonsin. De skämtar om att äta pizza till middag och beslutar att de kan vara färdiga kl 19.
- Var uppmärksam på din personals arbete. Gör regelbundna kommentarer om deras prestation.
Du säger till exempel: ”Bra jobbat att få de där 5000 posterna inmatade till kl. 19!”
- Spela inte med favoriter eller en liten, exklusiv grupp.
Någon säger till exempel:” Boss, några av oss vill bjuda dig på lunch.”
Du säger: ”Utmärkt! Låt oss ta med hela gänget.”
- Kräv utomordentlig standard på arbetet.
En av dina anställda säger till exempel:”Jag skickar iväg de här rapporterna även om de är lite dåliga. Kopiatorn krånglade, men man kan fortfarande läsa dem.”
Du säger: ”Kasta bort dem och gör om arbetet korrekt. Vi är professionella, eller hur?”
.
.
.
.
.
L. Ron Hubbard sammanfattar med detta råd:
”Om du gör allt detta ganska bra, kommer du verkligen att klara det. Du behöver endast ha 51% rätt hela tiden för att vinna. Var bara säker på att de 49% förlusterna inte innehöll någonting viktigt.” – L. Ron Hubbard