Ingen har framgång med attityder som dessa:
“Jag vill inte fatta beslut.
“Jag vill inte orsaka problem.”
“Jag vill inte råka illa ut!”
För att lyckas måste du vara villig att röra upp saker!
Orsak eller effekt
Antingen är du orsak över saker eller så är du effekt av saker. Om till exempel ett datorproblem förvirrar dig, är du effekt av datorproblemet. Så snart du löser problemet, är du orsak.
Om du önskar bli förmögen och din inkomst ökar, är du orsak. Om din inkomst har kört fast eller minskar, är du effekt.
Om du gör ständiga framsteg mot dina mål, är du orsak. Om du är fast i en slentrian, är du effekt.
Om du struntar i att någon lägger skulden på dig, är du orsak. Om du bekymrar dig för att bli klandrad, är du effekt.
“Du borde inte förminska dig själv som ORSAK. Det är din största förmåga. Att bli klandrad försvagar ibland att vara ORSAK. Men om ens totala ambition är att vara utan skuld, är det den bästa situationen att få sitt namn på en gravsten. Och det är inte roligt att vara död.” – L.Ron Hubbard
Vem skyller på dig?
Om någon ger dig skulden för ett misstag eller ett problem, skulle du kunna besluta dig för att vara effekt och försöka gömma dig. Du vill hålla dig borta från besvär. Du förminskar dig själv som orsak.
En skoaffärsexpedit vid namn Mary hade till exempel en upprörd kund. Han ville ha återbetalning för ett par skor, som inte passade. Men det fanns repor på skorna. Trots affärspolicy gav hon återbetalning till kunden. Hon beslöt att det var det rätta att göra.
När Marys chef såg skorna, sa han: ”Din idiot! Du vet att det är emot affärspolicy att ge pengar tillbaka för begagnade skor! Jag tänker dra återbetalningen från din lön.”
Mary bestämmer sig för att hon aldrig ska fatta ett beslut igen. Hon gör sig själv mindre. Hon upphör att vara orsak och blir ett biträde som aldrig fattar beslut.
Nästa dag ber en annan kund att få pengarna tillbaka för sina lätt begagnade skor. Mary säger:” Jag är ledsen, men affärspolicy kommer inte att tillåta att jag ger er återbetalning. Titta här! Det finns repor på skosulorna.”
Kunden säger:”Men de passar inte! Jag kan inte använda dem! Ge dem till de hemlösa då.” Han börjar ge sig i väg.
Mary beslutar sig för att affärspolycin är felaktig och att hon inte ska vara effekt. Hon säger:” Vänta, min herre. Det gör detsamma. Jag ska ge er pengarna tillbaka.” Hon känner sig väl till mods. Hon är orsak.
Sedan går Mary upp till sin chef och säger:”Jag gav ännu en återbetalning. Det är det rätta att göra. Sätt i gång och dra av det på min lön.”
Hennes chef blir alldeles paff! Han säger: ”Det ska jag göra!” Men sedan tänker han över det.
Nästa dag söker chefen upp Mary och säger: ”Vet du, jag tänkte över det och jag tycker du har rätt. Vi bör ge återbetalning för skor som inte passar. Egentligen förutsätts det att vi hjälper dem att hitta sina rätta storlekar. Jag ska tala med generaldirektören om att ändra denna policy.”
Rekommendationer
- Gör en lista på de saker du skulle göra om du inte hade någon rädsla för klander.
- Ta den lättaste punkten på listan och höj dig till orsak. Gör den, säg den, stå upp och handla!
- Hantera den näst lättaste punkten på din lista och så vidare.
Du kommer snart att upptäcka att det är okay att ta risker och att acceptera klandret när det behövs.
Om du inte bekymrar dig över att bli klandrad, förminskar du inte dig själv.
Du är orsak!
Hej
Jag är helt stum det är mycket bra
Ha en bra dag
Owe
Hej!
Vilken bra information, lättförståelig för alla. Mycket bra sätt att sprida L Ron Hubbards kunskap ut i samhället!
Tack!
ARC Camilla stockholm